Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

 

Zapoznaj się z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI I PLIKÓW COOKIES.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Powróć do: Porady

Telewizja i gry

Wpływ telewizji i gier komputerowych na rozwój dziecka
 

Zapraszamy do zapoznania się z artykułem autorstwa p. Edyty Krajewskiej

na temat jak ważne jest wpływ oglądania telewizji i bajek dla dzieci w wieku przedszkolnym.

   

„Wpływ oglądania bajek

Na funkcjonowanie dziecka

W wieku przedszkolnym”

 

Dzisiejsza rzeczywistość to rzeczywistość, w której każdy z nas coraz więcej czasu poświęca  pracy. Pochłonięci obowiązkami i problemami zawodowymi przenosimy  je na życie prywatne. Zapominamy o rodzinie i najbliższych.  

Taki obraz  współczesnego świata przyczynia się do tego, że  telewizja zajmuje istotne miejsce w procesie wychowania dzieci. Stanowi ona dla nich nie tylko źródło informacji o otaczającym świecie. Jest  także jedną z  form spędzania wolnego czasu.

Korzystanie z niej, pozbawione kontroli z naszej strony  stopniowo staje się  źródłem  wielu zagrożeń dla  małego odbiorcy.

Jako rodzice powinniście  pamiętać więc  przede wszystkim o tym, że dzieci będące  w wieku przedszkolnym są szczególnie podatne na wpływ środków masowego przekazu, gdyż na tym etapie  trudno jest im odróżnić co jest rzeczywistością, a co fikcją. Te niekorzystne oddziaływania spowodowane oglądaniem bajek telewizyjnych mają  wpływ zarówno na zdrowie psychiczne jak i fizyczne. Zmiany te można zaobserwować także w zachowaniu i funkcjonowaniu dziecka.

Atrakcyjna forma bajek poprzez obraz, dźwięk i ruch przyciąga uwagę przedszkolaków, angażuje w losy swoich  bohaterów, a tym samym izoluje od prawdziwego świata.  Długie oglądanie  powoduje, że układ nerwowy naszego dziecka zmuszony jest do nieustającej pracy, co w efekcie końcowym powoduje zmęczenie i senność. W konsekwencji czas przedszkolaka spędzony  przed ekranem może powodować:

zaburzenia komunikacji:
- dziecko skupia się na tym co ogląda, nie reaguje na pytania rodzeństwa, rodziców,

   interesuje  je tylko to co dzieje się na ekranie;

zniekształcenie wyobraźni i aktywności twórczej;
upośledzenie prawidłowej mowy u dzieci:
- często bohaterowie bajek czy filmów animowanych  porozumiewają się swoistą  

   niby - mową, którą naśladują dzieci);

 wytwarzanie zachowań agresywnych i fobii, związanych z treściami oglądanych  
 filmów:

częste oglądanie scen przemocy przyczynia się do powstawania agresywnych  

zachowań u dziecka i stosowania ich w życiu codziennym np. podczas pobytu w 

przedszkolu, zabawy z rówieśnikami. Można więc zauważyć pewną zależność,

a mianowicie im więcej  scen opartych na przemocy ogląda dziecko, tym bardziej 

uważa, że jest to prawidłowe zachowanie. Zwłaszcza wtedy jeżeli ogląda je sam bez

obecności osoby dorosłej

Jako nauczyciele często obserwujemy u przedszkolaków, zwłaszcza chłopców fascynację  bajkami, w których bohaterowie posiadają jakąś „ moc” lub w których przedstawiona jest walka dobra ze złem, niestety za pomocą przemocy. Chłopcy pochłonięci losem bohaterów w zabawie nagminnie odzwierciedlają ich zachowania:

nie potrafią skupić się na zajęciach,
wypowiadając się posługują się zwrotami swoich bohaterów.
Dzieci oglądające nadmiernie bajki telewizyjne pozbawione są także aktywności fizycznej gdyż zwyczajnie jej unikają.  Można by wymienić jeszcze wiele niekorzystnych aspektów jednak najważniejsze jest to żebyście Wy jako rodzice zrozumieli, że odpowiadacie za rozwój swojego dziecka i to kim w przyszłości będzie. Dlatego powinniście  mieć kontrolę nad tym co ogląda po powrocie z przedszkola lub w weekendy.  Oglądanie bajek – ( nie nadmierne) też może mieć dobre strony. Wystarczy, aby treści były dostosowane do wieku naszego dziecka i opierały się np. na przekazaniu wiedzy o otaczającym świecie, kształtowaniu prawidłowych postaw np. szacunku, tolerancji.

Co zrobić by oglądanie bajek telewizyjnych nie miało negatywnych korzyśći na funkcjowania dziecka ?

Psycholodzy i pedagodzy uważają, że powinniśmy:

unikać włączania bajek dzieciom do około drugiego roku życia;
W przypadku gdy rodzic chce włączyć dziecku bajkę, powinien w miarę możliwości obejrzeć ją razem z nim.  Stanowi to doskonałą okazję stworzenia sytuacji do swobodnych wypowiedzi dzieci, a więc rozwoju mowy. W trakcie oglądania możemy spytać np. Gdzie mieszka ten pies?. Jak nazywa się jego dom?.

zadbać o to, aby dziecko oglądało programy/ bajki  telewizyjne oparte o krzesło lub fotel z nogami symetrycznie skrzyżowanymi, gdyż długotrwałe utrzymywanie nieprawidłowej postawy przyczynia się do skrzywienia kręgosłupa;
przeciwdziałać  wadom wzroku, zapewniając dziecku odpowiednią odległość od telewizora :3,5 m, przy małym ekranie 2,5 m;
zwrócić uwagę na porę oglądania, dzieci w wieku przedszkolnym nie powinny oglądać telewizji po dobranocce.
określić z dzieckiem ilość oglądanych bajek;
Ważne jest żeby dziecko wiedziało gdzie są granice.

zrobić „ detox” od bajek – np. niech bohater bajki pojedzie na urlop.
W tym czasie możesz sama wymyślić atrakcyjne zajęcie dla swojego dziecka np. lepienie z masy solnej, robienie doświadczeń.

Takie dni sprawią, że dziecko coraz chętniej będzie chciało z Tobą spędzać czas.

Pomimo  wielu zastrzeżeń  i obaw jakie można mieć w stosunku do telewizji należy stwierdzić, że jest ona ważnym narzędziem w życiu człowieka, a na dziecko może mieć korzystny wpływ tylko wtedy, gdy nie koliduje przy tym z innymi zajęciami, a mianowicie:

nie ogranicza czasu przeznaczonego na zabawy ruchowe lub zabawy na świeżym powietrzu;
nie powoduje znudzenia dziecka;
nie ogranicza kontaktów dziecka z otoczeniem: rodzicami, rówieśnikami.
Telewizja może więc dostarczać zarówno wiedzy jak i rozrywki. Warto zatem nauczyć dziecko ” posługiwania” się telewizorem, a oduczyć tego, by telewizor ”posługiwał” się nim.

 

DO GÓRY
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.