Dekalog Rodziców Nauczycieli i Uczniów z dysleksją
NIE
TAK
Opracuj indywidualny program terapeutyczny wymagań wobec dziecka, dostosowany do jego możliwości, a zatem:
DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ DO SPECJALNYCH POTRZEB EDUKACYJNYCH UCZNIÓW Z DYSLEKSJĄ
Prawa i obowiązki nauczyciela
Nauczyciel ma prawo
Nauczyciel ma obowiązek
Prawa i obowiązki ucznia z dysleksją
Uczeń ma prawo
1. Oczekiwać dostosowania wymagań edukacyjnych (formy i metody nauczania, sposoby oceniania) do jego potrzeb i możliwości, na podstawie wskazań z opinii psychologiczno-pedagogicznej.
2. Uzyskać wielokierunkową pomoc terapeutyczną, zorganizowaną przy współpracy rodziców, nauczycieli i terapeuty pedagogicznego.
3. Oczekiwać zrozumienia dla swojego problemu ze strony nauczycieli wszystkich przedmiotów, rodziców i innych uczniów danej szkoły.
4. Domagać się od nauczycieli respektowania zaleceń zawartych w opinii psychologiczno-pedagogicznej.
5. Odczuwać pozytywne zainteresowanie innych nauczycieli, oczekiwać od nich stałego wsparcia i pomocy w sytuacjach zadaniowych, społecznych, emocjonalnych i innych.
6. Rozwijać swoje mocne strony w zajęciach organizowanych w szkole.
7. Otrzymywać najwyższe oceny przewidziane przez WSO, o ile sprostał wymogom przewidzianym w kontrakcie.
Uczeń ma obowiązek
1. Uczestniczyć w terapii pedagogicznej (zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych), jeśli na takie zajęcia został zapisany.
2. Być odpowiedzialnym za własne postępy w terapii oraz w nauce na poszczególnych przedmiotach szkolnych.
3.Systematycznie pracować w domu pod kierunkiem rodziców.
4. Informować o własnych sukcesach i problemach.
5.Zgłaszać dłuższą nieobecność na zajęciach terapii w celu ukierunkowania pracy samokształceniowej w domu.
Prawa i obowiązki rodzica
Rodzic ma prawo
1. Oczekiwać od szkoły i nauczycieli, że dostrzegą trudności jego dziecka i zaproponują odpowiednią pomoc.
2. Wymagać od szkoły i nauczycieli specjalistycznej pomocy dla swojego dziecka w postaci zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
3. Oczekiwać dostosowania wymagań do potrzeb i możliwości swojego dziecka na wszystkich przedmiotach.
4. Decydować o rodzaju i zakresie form pomocy stosowanych wobec dziecka.
6. Uzyskać informacje na temat osiąganych postępów edukacyjnych i terapeutycznych.
7. Otrzymywać niezbędne wskazówki do pracy z dzieckiem w domu (dotyczące prawidłowej organizacji pracy, sposobów na skuteczne uczenie się, stosowania wzmocnień motywujących dziecko do pracy).
8. Oczekiwać możliwości zdobywania wiedzy na temat dysleksji i umiejętności pracy z dzieckiem w domu na organizowanych w szkole formach doskonalenia.
9. Oczekiwać wsparcia ze strony terapeuty pedagogicznego w postaci:
– udziału dziecka w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych,
– konsultacji terapeutycznych,
– warsztatów pozwalających na samodzielna pomoc dziecku w domu,
– niezbędnych materiałów dydaktycznych,
– realizacji postanowień zawartych w ramach kontraktu.
10. Domagać się wyrównywania szans edukacyjnych w trakcie sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych (zgodnie z zaleceniami CKE).
11. Korzystać z pomocy szkoły, poradni psychologiczno-pedagogicznej, a także Polskiego Towarzystwa Dysleksji i włączać się czynnie w podejmowane przez nie inicjatywy.
Rodzic ma obowiązek
1. Udać się z dzieckiem do poradni psychologiczno-pedagogicznej na wniosek nauczyciela.
2. Umożliwić dziecku skorzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów z dysleksją, jaką oferuje szkoła.
3. Zrozumieć problem dziecka, a następnie zadbać o zorganizowanie specjalistycznej pomocy.
4. Czuć się współodpowiedzialnym za realizację zaleceń zawartych w opinii psychologiczno-pedagogicznej, między innymi przez koordynowanie pracy samokształceniowej w domu.
5. Współpracować ze szkołą w zakresie udzielania skutecznej pomocy dziecku (przychodzić na spotkania szkoleniowe, na konsultacje z terapeutą i nauczycielami różnych przedmiotów)
6. Wskazywać mocne strony dziecka (uzdolnienia, zainteresowania) w celu wypracowania przez terapeutę i nauczycieli optymalnego programu działań pomocowych.
7. Udzielać dziecku systematycznego wsparcia w codziennej pracy według wskazówek terapeuty.
8. Wywiązywać się z przyjętych na siebie zadań zawartych w kontrakcie z terapeutą pedagogicznym.
9. Informować o zmianach zaobserwowanych w zachowaniu dziecka, jego trudnościach oraz postępach.
Źródło:
Biblioteka Ortograffiti
Polskie Towarzystwo Dysleksji