Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

 

Zapoznaj się z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI I PLIKÓW COOKIES.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej

Dysleksja

Dekalog Rodziców Nauczycieli i Uczniów z dysleksją

NIE 

  • Nie traktuj ucznia jak chorego, kalekiego, złego lub leniwego.

  • Nie karz, nie wyśmiewaj ucznia w nadziei, że zmobilizujesz go do pracy.

  • Nie łudź się, że uczeń „sam z tego wyrośnie”, „weźmie się w garść”, „przysiądzie fałdów”.

  • Nie spodziewaj się, że kłopoty ucznia pozbawionego specjalistycznej pomocy ograniczą się do czytania i pisania i znikną same w młodszych klasach szkoły podstawowej.

  • Nie ograniczaj uczniowi zajęć pozalekcyjnych, aby miał więcej czasu na naukę, ale i...
  • Nie zwalniaj go z systematycznych ćwiczeń i pracy nad sobą.


TAK

  • Staraj się zrozumieć swojego ucznia, jego potrzeby, możliwości i ograniczenia. Zapobiegnie to pogłębianiu się jego trudności szkolnych i wystąpieniu wtórnych zaburzeń nerwicowych.

  • Spróbuj jak najwcześniej zaobserwować trudności ucznia: na czym polegają i co jest ich przyczyną. Skonsultuj problemy ucznia ze specjalistą (psychologiem, logopedą, pedagogiem, a w razie potrzeby z lekarzem).

 

  • Aby jak najwcześniej pomóc dziecku:
    bądź w kontakcie z poradnią i nauczycielem terapeutą,
  • wykorzystuj wyniki badań i zalecenia specjalistów,
  • uwzględniaj je w swojej pracy,
  • ustal kontrakt zawierający reguły współpracy między tobą, innymi nauczycielami, rodzicami i dzieciom, który uczyni dziecko odpowiedzialnym za pracę nad sobą, rodziców - za pomaganie dziecku, a nauczyciela za bycie doradcą,
  • · zaobserwuj podczas zajęć, co najskuteczniej pomaga dziecku.

Opracuj indywidualny program terapeutyczny wymagań wobec dziecka, dostosowany do jego możliwości, a zatem:


  • oceniaj go na podstawie odpowiedzi ustnych i treści prac pisemnych,
  • nie każ mu czytać głośno przy całej klasie,
  • pozwól mu korzystać ze słownika,
  • daj więcej czasu na zadania pisemne,
  • oceniaj jakościowo (opisowa ocena błędów) pod warunkiem systematyczności pracy, znajomości reguł ortografii i korekty błędów w zeszytach,
  • nagradzaj za wysiłek i pracę, a nie za efekty.
  • Bądź życzliwym, cierpliwym przewodnikiem ucznia.

 

DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ DO SPECJALNYCH POTRZEB EDUKACYJNYCH UCZNIÓW Z DYSLEKSJĄ

Prawa i obowiązki nauczyciela

Nauczyciel ma prawo

  • Oczekiwać odpowiednich warunków do pracy (np. wyposażenia gabinetu w specjalistyczne pomoce dydaktyczne).

  • Oczekiwać od dyrektora szkoły środków finansowych na doskonalenie własnego warsztatu pracy.

  • Domagać sie współpracy z uczniem i rodzicem w pokonywaniu trudności (np. w formie kontraktu).

  • Wymagać systematycznej pracy ucznia w domu według wspólnych ustaleń z uczniem i rodzicem.

  • Zawiesić na czas określony niektóre prawa ucznia, wynikające z dostosowań edukacyjnych, jeśli ten nie wywiązuje się ze wspólnych ustaleń.

  •  Oczekiwać od rodziców zaufania i zrozumienia dla prowadzonych przedsięwzięć terapeutycznych.


Nauczyciel ma obowiązek

  • Dostosować wymagania (formy, metody, ocenianie) do możliwości i potrzeb ucznia z dysleksją.

  • Organizować pomoc uczniom z uwzględnieniem zaleceń postdiagnostycznych.

  • Realizować zobowiązania podjęte z rodzicami i uczniami w ramach współpracy (np. w formie kontraktu).

  • Wspierać ucznia i rodzica w odkrywaniu mocnych stron dziecka.

  • Pomagać uczniom i rodzicom w zrozumieniu problemu dysleksji, służąc radą i pomocą, zalecając odpowiednią literaturę, szkolenia itp.

  • Wspólnie z rodzicami interpretować zalecenia zawarte w opinii psychologiczno-pedagogicznej.

  • Poinformować rodzica, że nigdy nie jest za późno na pracę nad problemem dysleksji oraz jasno sformułować tezę, że tylko systematyczna praca dziecka w szkole i w domu może przynieść oczekiwany efekt w postaci lepszych wyników w nauce.

  • Konsultować ze specjalistami niezrozumiałe dla niego przypadki zachowań ucznia (np. zachowania agresywne, kompulsywne, tiki nerwowe, natręctwa) w celu udzielenia właściwej pomocy.

  • Konsultować efekty pracy dziecka z innymi nauczycielami uczącymi w szkole.

  • Współpracować z terapeutą pedagogicznym w zakresie ujednolicenia oddziaływań wobec dziecka z dysleksją.

  • Doskonalić swoje kompetencje w zakresie pracy z dzieckiem z dysleksją– śledzić specjalistyczną literaturę i uczestniczyć w konferencjach i szkoleniach.

  • Rozumieć trudności dziecka z dysleksją (znać mechanizmy ich powstawania) i odpowiednio na nie reagować, by nie doprowadzić do pogłębienia się problemu.

  • Rozpoznawać trudności o charakterze dyslektycznym i zalecać odpowiednie działania.
     

Prawa i obowiązki ucznia z dysleksją

Uczeń ma prawo

1. Oczekiwać dostosowania wymagań edukacyjnych (formy i metody nauczania, sposoby oceniania) do jego potrzeb i możliwości, na podstawie wskazań z opinii psychologiczno-pedagogicznej.

2. Uzyskać wielokierunkową pomoc terapeutyczną, zorganizowaną przy współpracy rodziców, nauczycieli i terapeuty pedagogicznego.

3. Oczekiwać zrozumienia dla swojego problemu ze strony nauczycieli wszystkich przedmiotów, rodziców i innych uczniów danej szkoły.

4. Domagać się od nauczycieli respektowania zaleceń zawartych w opinii psychologiczno-pedagogicznej.

5. Odczuwać pozytywne zainteresowanie innych nauczycieli, oczekiwać od nich stałego wsparcia i pomocy w sytuacjach zadaniowych, społecznych, emocjonalnych i innych.

6. Rozwijać swoje mocne strony w zajęciach organizowanych w szkole.

7. Otrzymywać najwyższe oceny przewidziane przez WSO, o ile sprostał wymogom przewidzianym w kontrakcie.

Uczeń ma obowiązek

1. Uczestniczyć w terapii pedagogicznej (zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych), jeśli na takie zajęcia został zapisany.

2. Być odpowiedzialnym za własne postępy w terapii oraz w nauce na poszczególnych przedmiotach szkolnych.

3.Systematycznie pracować w domu pod kierunkiem rodziców.

4. Informować o własnych sukcesach i problemach.

5.Zgłaszać dłuższą nieobecność na zajęciach terapii w celu ukierunkowania pracy samokształceniowej w domu.

 

Prawa i obowiązki rodzica

Rodzic ma prawo

1. Oczekiwać od szkoły i nauczycieli, że dostrzegą trudności jego dziecka i zaproponują odpowiednią pomoc.

2. Wymagać od szkoły i nauczycieli specjalistycznej pomocy dla swojego dziecka w postaci zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.

3. Oczekiwać dostosowania wymagań do potrzeb i możliwości swojego dziecka na wszystkich przedmiotach.

4. Decydować o rodzaju i zakresie form pomocy stosowanych wobec dziecka.

6. Uzyskać informacje na temat osiąganych postępów edukacyjnych i terapeutycznych.

7. Otrzymywać niezbędne wskazówki do pracy z dzieckiem w domu (dotyczące prawidłowej organizacji pracy, sposobów na skuteczne uczenie się, stosowania wzmocnień motywujących dziecko do pracy).

8. Oczekiwać możliwości zdobywania wiedzy na temat dysleksji i umiejętności pracy z dzieckiem w domu na organizowanych w szkole formach doskonalenia.

9. Oczekiwać wsparcia ze strony terapeuty pedagogicznego w postaci:

– udziału dziecka w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych,

– konsultacji terapeutycznych,

– warsztatów pozwalających na samodzielna pomoc dziecku w domu,

– niezbędnych materiałów dydaktycznych,

– realizacji postanowień zawartych w ramach kontraktu.

10. Domagać się wyrównywania szans edukacyjnych w trakcie sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych (zgodnie z zaleceniami CKE).

11. Korzystać z pomocy szkoły, poradni psychologiczno-pedagogicznej, a także Polskiego Towarzystwa Dysleksji i włączać się czynnie w podejmowane przez nie inicjatywy.

Rodzic ma obowiązek

1. Udać się z dzieckiem do poradni psychologiczno-pedagogicznej na wniosek nauczyciela.

2. Umożliwić dziecku skorzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów z dysleksją, jaką oferuje szkoła.

3. Zrozumieć problem dziecka, a następnie zadbać o zorganizowanie specjalistycznej pomocy.

4. Czuć się współodpowiedzialnym za realizację zaleceń zawartych w opinii psychologiczno-pedagogicznej, między innymi przez koordynowanie pracy samokształceniowej w domu.

5. Współpracować ze szkołą w zakresie udzielania skutecznej pomocy dziecku (przychodzić na spotkania szkoleniowe, na konsultacje z terapeutą i nauczycielami różnych przedmiotów)

6. Wskazywać mocne strony dziecka (uzdolnienia, zainteresowania) w celu wypracowania przez terapeutę i nauczycieli optymalnego programu działań pomocowych.

7. Udzielać dziecku systematycznego wsparcia w codziennej pracy według wskazówek terapeuty.

8. Wywiązywać się z przyjętych na siebie zadań zawartych w kontrakcie z terapeutą pedagogicznym.

9. Informować o zmianach zaobserwowanych w zachowaniu dziecka, jego trudnościach oraz postępach.

Źródło:

Biblioteka Ortograffiti

Polskie Towarzystwo Dysleksji

 

DO GÓRY
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.